عکاسی ,      شنبه ۰۳ تیر ۱۳۹۶ ,      بدون دیدگاه ,      287 ,     

 دوربین های Mirrorles یا DSLR مسئله این است

دوربین های Mirrorles یا DSLR مسئله این است !!!
دوربین های DSLR به صورت ذاتی در طراحی دارای نواقص و محدودیت¬هایی غیر قابل کنترل هستند که بعضی از آن ها شاید با پیشرفت تکنولوژی هم زیاد تغییر نکند حالا اجازه بدهید برای اینکه دلیل این ادعا را توضیح دهم کمی به عقب برگردیم یعنی زمان فرمانروایی SLR ها بله دوربین های دیجیتالی نسل امروز ما همچنان نام اجدادی قابل احترام خود را یدک می کشند .

Digital + SLR=DSLR
اساس کار SLR بر پایه ثبت تصویر بر روی فیلم بود و امروزه با وارد شدن تکنولوژی به عرصه دوربین ها جای خود را به سنسورهای نوری داده است اما همچنان می توان گفت روح SLR در کالبد DSLR دیده می¬شود اما با این تفاوت که جدا از اضافه شدن سنسور تغییرات دیگری نیز بوجود آمده برای مثال اضافه شدن LCD ، آینه مکانیکی، عدسی¬های مربوط به قسمت Viewfinder ، سامانه سیستم فوکوس و کلی قسمت های ریز و درشت دیگر که همه اینا باعث بزرگی غیر قابل قبول دوربین در مقایسه با SLR ها است البته علت عمده این تغییر ابعاد را می توان دو چیز دانست اول اینکه آینه دوربین هم اندازه با سنسور است و جا به جای آن نیازمند فضایی زیاد است و علت دوم مربوط می شود به Viewfinder و عدسی بزرگ آن که مسئولیت انتقال نور از آینه به دهانه خروجی را دارد.
DSLR

محدودیت های دوربین DSLR

با توجه به ساختار طراحی این گونه از دوربین ها دارای محدودیت¬های زیر می باشند:
۱- اندازه
همان طور که پیش تر توضیح داده شد وجود آینه و تامین گستره حرکتی آن و طراحی بخش منظریاب دوربین از لحاظ اندزاه در مقایسه با SLR به شدت بر روی آن تاثیر گذاشته است.
۲- وزن
اندازه بزرگ دوربین هایDSLR تاثیر مستقیم بر روی وزن آنها دارد . با توجه به اینکه در بیشتر مدل های این گونه برای پوشش سطح از نوع خاص پلاستیک و در طراحی ابزار ابتیکی تمام تلاش در این راستا بوده که ابزار فوق در سبک ترین حالت طراحی و ساخته شوند اما باز هم فضاهای اضافه نظیر فضای حرکتی آینه یا عدسی های منظریاب باعث افزایش وزن دوربین می شود و شرایط زمانی بدتر خواهد شد که لنز هم به داستان وارد شود.
۳- طراحی سیستم شاتر و آینه
با فشردن شاتر در هر بار و حرکت رفت و برگشتی آینه برای عبور نور و برخورد آن با سنسور اتفاقاتی قابل بررسی رخ خواهد داد :

  –  ضربه آینه
بیشترین صدایی که از دوربین حین عکاسی به گوش می رسد حرکت آینه است (در مقایسه با SLR ) این حرکت جدا از ایجاد صدا باعث لرزش دوربین نیز خواهد شد البته که کارخانه های سازنده در تلاش هستند برای از بین بردن این موضوع (مثلا Quiet modeدر نیکون) اما همچنان این صدا هست. لرزش دوربین نیز می توانید یک موضوع مهم در هنگام عکسبرداری در فاصله کانونی زیاد و سرعت شاتر آهسته باشد که در این راستا نیز کارخانه های سازنده اقدام به طراحی ” Mirror Lock-Up” و ” Exposure Delay” کردند که باعث ایجاد وقفه در حرکت رفت و برگتی شاتر حین عکاسی می شود تا کمی از لرزش دوربین کاسته شود.
– حرکت هوا
زمانی که آینه شروع به حرکت کند مسلما مقدار زیادی هوا (نسبت به حجم بدنه مقدار زیادی هوا جا به جا می شودااااا نگید یه ریزه شیشه حالا مگه باد بزنه) جا به جا می کند و طبیعی است که این میزان جا به جایی هوا همراه با نشستن گرد و غبار بر روی سنسور است البته که بعضی از دوستان معتقد اند که چون در دوربین های DSLR آینه جلوی سنسور است جلوی ورود گرد و غبار را خواهد گرفت اما این دسته از دوستان توجه ندارند که همان آینه خودش یک عامل جا به جایی گرد و غبار است و تجربه بنده نشان داده که در طول استفاده از هر دو نوع دوربین ، بدون آینه ها کمتر نیاز به تمیزکردن سنسور دارند.
– محدودیت در سرعت عکس برداری
سیستم هماهنگی شاتر و آینه در دوربین های DSLR به شدت جالب است به عبارت بهتر همین سیستم جالب خودش محدودیت ایجاد کرده است به این صورت که تمامی این مدل دوربین ها محدودیت تعداد عکس برداری در هر ثانیه را دارند برای مثال در دوربین های قطع متوسط معمولا ۶ فریم در هر ثانیه بیشتر توانایی ثبت ندارند به عبارت بهتر در هر ثانیه فقط ۶ بار می توان از این دوست عزیز توقع داشت که آینه را حرکت داده و با کمک شاتر کار ثبت تصویر را انجام شود.
– هزینه زیاد ساخت و پشتیبانی
سیستم آینه این گونه دوربین ها بسیار پیچیده بوده و از ده ها بخش مرتبط به هم تشکیل شده است لذا سرپا کردن چنین بخشی در دوربین هم دقت بالایی می طلبد و هم هزینه زیاد و تازه خدا نکند مشکلی در این قسمت پیدا کنید که تعویض و تعمیر این بخش خیلی زمان بر خواهد بود.

 

۴- دقت آینه ثانویه در تشخیص شرایط (فاز)
تمام دوربین‌های DSLR برای انجام فوکوس خودکار از عملیات تشخیص فاز استفاده می‌کنند و برای این کار احتیاج به استفاده از آینه‌ی دوم است. در تشخیص فاز آینه‌ای کوچک مقداری از نور ورودی را از آینه‌ی اول گرفته و به سنسور تشخیص فاز که در پایین بدنه قرار دارد می‌فرستد. مشکل این روش این است که آینه‌ی ثانویه و سنسور تشخیص فاز باید به موازات هم در مکان خاص و با فاصله‌ی بسیار دقیق از هم قرار بگیرند، کمترین انحراف باعث می‌شود فوکوس خودکار به درستی انجام نشود یا برخی نقاط تشخیص داده نشوند.

۵- قیمت
با اینکه تولید عمده‌ی DSLRها توسط تولید کنندگان مطرح و در طول چندین سال قیمت تمام شده‌ی این دوربین‌ها را بسیار پایین آورده، اما عملیات نصب و راه‌اندازی آینه در آن‌ها به هیچ وجه کار آسانی نیست. قطعات متحرک زیاد به خط مونتاژ دقیقی نیاز دارند. اجزای فلزی که بر روی هم می‌لغزند باید روغن‌کاری شوند و اگر در روند نصب آینه هرگونه خطایی به وجود بیاید، تولید کننده باید فرآیند دشواری را برای تصحیح یا حتی تعویض قطعات انجام دهد که همه‌ی این‌ها باعث گران شدن هزینه‌ی ساخت دوربین خواهد شد.

دوربین های بدون آینه(Mirrorless) راه نجات ؟

دوربین‌های بدون آینه یا Mirrorless به خاطر حذف آینه‌ی به کار رفته در DSLRها به این نام شناخته می‌شوند. با ظهور این دوربین‌ها بسیاری از تولید کنندگان متوجه شدند که وزنه‌ی بازار در آینده به سمت آن‌ها خواهد چرخید DSLR ها هر سال بدون تغییرات مهم تکرار می‌شوند و به نظر می‌رسد نوآوری در آن‌ها به انتها رسیده است. سرعت فوکوس خودکار و تشخیص فاز به حداکثر رسیده و پردازنده‌ها قدرتی دارند که می‌توانند به راحتی فیلم‌های HD با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه را ضبط کنند. تولید کنندگان با اضافه کردن امکاناتی مانند GPS ،Wi-Fi و امکان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و چیزهایی شبیه به این‌ها برای بالا بردن فروش دوربین‌های خود استفاده می‌کنند که در آینده نمی‌تواند جوابگو باشد. دوربین‌های بدون آینه فرصت بزرگی هستند که می‌تواند باعث نوآوری در آینده و حل مشکلات سنتی DSLR ها بشود.

مزایای Mirrorless در برابر DSLR

۱- بدنه‌ی سبک‌تر و کم حجم‌تر
از میان برداشتن آینه و منشور به معنای کم شدن وزن و حجم این دوربین‌ها است. علاوه بر آن به علت فاصله فلنج (فاصله بین محل اتصال لنز تا سنسور)کوتاه‌تر حجم فیزیکی هم لنز و هم بدنه کاهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد. بدون فضای هدر رفته بدنه‌ی دوربین سبک‌تر می‌شود و احتیاج به پلاستیک محکم و ضخیم برای نگهداری وزن دوربین و لنز از بین می‌رود؛ بنابراین بدون آینه‌ها بسیار سبک‌تر و کوچک‌تر از DSLR ها هستند.
ظهور دوران عکسبرداری با تلفن‌های هوشمند درس بزرگی به تولید کنندگان می‌دهد. راحتی، اندازه‌ی کوچک و وزن سبک می‌تواند بر کیفیت غلبه کند و بازار را در اختیار بگیرد. فروش دوربین‌های جیبی به علت کیفیت بالای دوربین تلفن‌های همراه به سرعت افت کرده است و هر روز بر کیفیت عکس‌های گرفته شده با تلفن همراه افزوده می‌شود. تولیدکنندگان می‌خواهند مردم باور کنند که با خرید محصولات آن‌ها نه تنها یک تلفن همراه خوب بلکه یک دوربین با کیفیت نیز خریداری کرده‌اند و بررسی آمار فروش نشان می‌دهد در این راه موفق بوده‌اند. کوچک و سبک‌تر شدن روندی است که این روزها تمامی ابزارهای دیجیتالی به آن سمت پیش می‌روند.

۲- مزایای حذف آینه‌ در این نوع دوربین ها

– صدای کمتر
دیگر صدای مسلسل وار بالا و پایین رفتن آینه شنیده نخواهد شد و صدای کلیک شاتر تنها صدایی است که از دوربین شنیده می‌شود.
– لرزش کمتر دوربین
برخلاف دوربین‌های DSLR حرکت شاتر باعث ایجاد لرزش زیادی در این دوربین‌ها نمی‌شود.

– حذف جریان هوا
به خاطر این‌که قطعه‌ی متحرک بزرگی در بدنه‌ی دوربین قرار نگرفته پس جریان هوا و نفوذ گرد و غبار نیز کم می‌شود.

– تمیزکردن ساده‌تر
اگر بر روی سنسور گرد و غبار بشیند پاک کردن آن ساده‌تر است. احتیاجی به شارژ کامل باطری برای بالا زدن آینه و دسترسی به سنسور ندارید و فقط با برداشتن لنز به آن دسترسی پیدا خواهید کرد. همچنین دیگر دو آینه و منظره‌یاب نوری و سیستم تشخیص فاز وجود ندارد که مجبور به پاک کردن همه‌ی آن‌ها بشوید، فقط کافی است سنسور را تمیز کنید و لنز را بر جای خودش قرار دهید.

– سرعت عکسبرداری پیاپی بالاتر
حذف آینه باعث می‌شود سرعت فریم‌ها به سرعت بالا و پایین رفتن آینه بستگی نداشته باشد و این پتانسیل در دوربین‌های بدون آینه وجود دارد که به سرعت‌های بسیار بالاتری دست پیدا کنند.

– حذف سیستم تشخیص شرایط و آینه‌ی ثانویه و مشکلات مربوط به آن
بسیاری از دوربین‌های بدون آینه به نسل جدید سیستم فوکوس هیبریدی مجهز شده‌اند که از هر دو سیستم تشخیص فاز و کنتراست استفاده می‌کند. دیگر نگرانی بابت قرار گرفتن آینه‌ی ثانویه در محور سنسور تشخیص فاز وجود ندارد.

 

– ساخت و پشتیبانی ارزان‌تر
قطعات متحرک کمتر و حذف بسیاری از ملزومات دقیق و گران قیمت باعث هزینه‌ی تولید پایین‌تر و پشتیبانی ارزان‌تر از محصول می‌شود. میزان بازگشت کمتر بدون آینه‌ها به کارخانه برای کالیبراسیون و تنظیمات دیگر نیز از عوامل کاهش هزینه است که به این ترتیب قیمت بدون آینه‌ها می‌تواند از ارزان‌ترین DSLR ها هم کمتر شود.

 

محدودیت‌ها و معایب دوربین‌های بدون آینه(Mirrorless)

۱- تاخیر در منظره یاب الکترونیکی
برخی از بدون آینه‌ها از منظره یاب الکترونیکی مناسبی استفاده نمی‌کنند. در حالی که این تاخیر در برابر قطع تصویر با حرکت آینه در منظره‌یاب‌های نوری به نظر نمی‌آید اما در بدون آینه‌های جدید این تاخیر نیز بسیار کمتر شده است. امیدواریم به زودی شاهد از بین رفتن کامل این مشکل باشیم.

۲- فوکوس خودکار و پیگیری حرکت
با وجود این که عملیات تشخیص کنتراست در دوربین‌های بدون آینه به سطح قابل قبولی رسیده اما هنوز در دنبال کردن اشیا متحرک ضعیف عمل می‌کنند و به همین دلیل در عکاسی ورزشی و حیات وحش تقریبا غیر قابل استفاده هستند. با این حال با رشد سریعی که سیستم‌های فوکوس هیبریدی دارند به زودی شاهد پا به عرصه گذاشتن دوربین‌هایی مناسب برای این کار نیز خواهیم بود. یکی از دلایلی که باعث می‌شود بدون آینه‌ها برای عکاسی سریع مناسب نباشند این است که بیشتر آن‌ها دوربین‌های کوچک با سنسور APS-C هستند و برای اتصال لنزهای بزرگ که برای عکاسی ورزشی و حیات وحش استفاده می‌شوند مناسب نیستند، اما با ظهور بدون آینه‌های قدرتمندتر این مشکل به زودی حل خواهد شد.

۳- عمر باتری
یکی از بزرگترین نقاط ضعف دوربین‌های بدون آینه عمر باتری آن‌ها است. فراهم آوردن انرژی مداوم برای منظره یاب الکترونیکی و ال‌سی‌دی انرژی زیادی از باتری مصرف می‌کند، به همین دلیل چیزی حدود ۳۰۰ عکس با هر شارژ بیشتر نمی‌توانند بیندازند. در آینده با استفاده از باتری‌های قوی‌تر و نمایشگرهای کم مصرف‌تر این مشکل کم رنگ خواهد شد.

۴- نقاط قرمز
با توجه به کوتاه بودن فاصله فلنج بیشتر بدون آینه‌ها دچار مشکلی به نام الگوی نقاط قرمز می‌شوند. وقتی در یک فریم بسته نور خورشید بیفتد این مسئله به خوبی خودش را نشان می‌دهد. در واقع با بازتاب نور از سنسور به قسمت انتهایی لنز و بالعکس الگویی از نقاط قرمز و شاید رنگ‌های دیگر به وجود می‌آید که هنوز راهی برای حل این مشکل وجود ندارد.
۵- کنتراست قوی منظره یاب الکترونیکی:
بیشتر منظره یاب ها کنتراست را بیشتر از مقدار معمول نشان می‌دهند و شبیه آن چه در تلویزیون‌ها می‌بینیم، سیاه و سفیدهای قوی‌تر و خاکستری را کمتر نمایش می‌دهند. در نتیجه تصویری که عکاس می‌بیند با تصویر واقعی فرق دارد. البته با بالا رفتن کیفیت نمایشگرها و تولید دامنه‌ی رنگ واقعی‌تر این مشکل نیز به زودی قابل رفع خواهد بود.
نتیجه گیری

مشخص است در آینده DSLR ها در برابر بدون آینه‌ها شانسی نخواهند داشت. هنوز برای این‌که بگوییم بدون آینه‌ها انتخاب بهتری برای هرکسی است که می‌خواهد دوربین تهیه کند، زود است اما به زودی شاهد این خواهیم بود که کمپانی‌های مطرح کانن و نیکان نیز در ساخت این محصولات جدیت بیشتری از خود نشان دهند. بهترین بدون آینه‌های بازار هم‌اکنون محصولات سونی و فوجی‌فیلم هستند که کیفیتی حتی در حد DSLR های فول‌فریم ارائه می‌کنند و تولید کنندگان دیگر مانند المپوس، پاناسونیک، سامسونگ، پنتاکس و… به سرعت در حال نوآوری و بالابردن کیفیت دوربین‌هایشان هستند. از عوامل کم فروش‌تر بودن بدون آینه‌ها نسبت به DSLR ها کم رنگ بودن حضور دو غول دوربین‌سازی در این بازار و تنوع کم بدون آینه‌های فول فریم و قدرتمند است. از طرف دیگر برای آن‌ها هنوز انتخاب‌های محدودی از لحاظ لنز وجود دارد که با توجه به رغبت عمومی ایجاد شده و استفاده از بدون آینه‌ها توسط عکاسان حرفه‌ای، احتمالا به زودی سنگینی بازار به نفع دوربین‌های بدون آینه خواهد چرخید.

  بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *